Statut Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek

                           UCHWAŁA NR XIII/404/03
                          RADY MIEJSKIEJ WROCŁAWIA
                       z dnia 16 października 2003 r.
           w sprawie nadania Statutu Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek
    Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3 oraz  art.18 ust. 2 pkt 7 i art. 42,
    w związku z art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia  8  marca  1990  r. o
    samorządzie gminnym (t.j. Dz. U.  z  2001  r.  Nr 142,  poz.1591  ze
    zmianami) Rada Miejska Wrocławia uchwala, co następuje:
                                     § 1
    Nadaje się Osiedlu Grabiszyn-Grabiszynek statut o treści stanowiącej
    załącznik do uchwały.
                                     § 2
    Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Wrocławia.
                                     § 3
    1. Uchwała podlega opublikowaniu w Dzienniku  Urzędowym  Województwa
    Dolnośląskiego.
    2. Do   końca   bieżącej   kadencji   organów  Osiedla  stosuje  się
    dotychczasowe przepisy o wyborach rad osiedli.
    3. Z dniem 1 stycznia 2004 r. w zakresie uregulowanym  w  niniejszej
    uchwale traci moc obowiązującą uchwała nr LXIV/421/93 Rady Miejskiej
    Wrocławia z  dnia  22 maja 1993 r. w sprawie nadania statutu osiedla
    (Biuletyn Urzędowy  Rady  Miejskiej  Wrocławia  Nr  4,  poz.  65  ze
    zmianami)  z uwzględnieniem ust. 2.
                                     § 4
    Statut wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 roku. 
                                                 PRZEWODNICZĄCY
                                                 RADY MIEJSKIEJ
                                               STANISŁAW HUSKOWSKI
                                     Załącznik
                                     do uchwały nr XIII/404/03
                                     Rady Miejskiej Wrocławia 
                                     z dnia 16 października 2003 r.
                    Statut Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek
                                   Część I
                            Postanowienia ogólne
                                     § 1
    Statut    określa    organizację    i   zasady   działania   Osiedla
    Grabiszyn-Grabiszynek.
                                     § 2
    Użyte w Statucie Osiedla sformułowania oznaczają:
    Osiedle - Osiedle Grabiszyn-Grabiszynek,
    Rada - Radę Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    Przewodniczący      -      Przewodniczącego       Rady       Osiedla
    Grabiszyn-Grabiszynek,
    Wiceprzewodniczący     -     Wiceprzewodniczącego    Rady    Osiedla
    Grabiszyn-Grabiszynek,
    Radny - Członek Rady Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    Komisja - Komisję Rady Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    Zarząd - Zarząd Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    Przewodniczący   Zarządu   -   Przewodniczącego   Zarządu    Osiedla
    Grabiszyn-Grabiszynek,
    Sekretarz - Sekretarza Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    Skarbnik - Skarbnika Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    Miasto - Gminę Wrocław,
    Statut Wrocławia - uchwałę nr XXVI/276/96 Rady Miejskiej Wrocławia z
    dnia 17  maja  1996  r.    w  sprawie  przyjęcia Statutu Wrocławia w
    brzmieniu uzgodnionym  z  Prezesem  Rady  Ministrów  (t.j.  Dziennik
    Urzędowy Województwa Dolnośląskiego  z 2002 r. Nr 166, poz. 2338),
    Statut - Statut Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    ustawa - ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie  gminnym  (t.j.
    Dz.U. 2001 Nr 142, poz. 1591 ze zmianami).
                                     § 3
    1. Osiedle jest jednostką pomocniczą Miasta w  rozumieniu  przepisów
    ustawy.
    2. Mieszkańcy  Osiedla  tworzą  wspólnotę  samorządową  w  granicach
    obszaru Osiedla.
                                     § 4
    1. Obszar Osiedla  wyznaczają  granice  określone  na  mapie  Miasta
    stanowiącej załącznik nr 1 do Statutu.
    2. Łączenie,  podział  oraz  znoszenie,  w  tym  także zmiana granic
    Osiedla, odbywa się na zasadach określonych  w  ustawie  i  Statucie
    Wrocławia.
                                  Część II
               Zakres zadań Osiedla oraz sposób ich realizacji
                                     § 5
    1. Osiedle  realizuje  zadania  Miasta  na swoim obszarze w zakresie
    określonym  niniejszym  Statutem  oraz  przekazane  uchwałami   Rady
    Miejskiej i zarządzeniami Prezydenta.
    2. Przyjęcie  zadań  do  wykonania zleconych przez Prezydenta wymaga
    zgody Rady.
    3. Organy Osiedla w zakresie swojego działania mają nieograniczony w
    zakresie  obowiązujących  przepisów  prawa   dostęp   do   wszelkich
    materiałów  i  informacji  znajdujących  się  w posiadaniu jednostek
    organizacyjnych Miasta.  Zasady   realizacji   uprawnienia   określa
    Prezydent.
                                     § 6
    Do zadań Osiedla należy:
    1)   wspieranie   i  inspirowanie  działania  o  znaczeniu  lokalnym
    zmierzającego do poprawy warunków zamieszkiwania i życia mieszkańców
    niewynikającego  z  zadań  zleconych oraz niezastrzeżonych ustawami,
    Statutem  Wrocławia,  uchwałami  Rady  Miejskiej   i   zarządzeniami
    Prezydenta na rzecz innych podmiotów,
    2) działanie na rzecz rozwoju samorządności lokalnej,
    3) współdziałanie,
    a) z organami Miasta,
    b) jednostkami organizacyjnymi Miasta  i  innymi  instytucjami  oraz
    organizacjami społecznymi działającymi na obszarze Osiedla,
    c) z innymi osiedlami,
    4)   wnioskowanie   do  organów  Miasta  w  sprawach  istotnych  dla
    mieszkańców Osiedla,  a w szczególności w zakresie:
    a) tworzenia, łączenia i likwidacji oraz zmiany granic Osiedla,
    b) budżetu Miasta na etapie przygotowywania jego projektu,
    c)  wydzielania  mienia  komunalnego  celem  przekazania  Osiedlu do
    zarządzania,
    d) lokalizacji na obszarze Osiedla  instytucji  kultury  i  placówek
    oświatowych oraz ośrodków rekreacji i sportu o charakterze lokalnym,
    e) organizacji opieki zdrowotnej o zasięgu lokalnym,
    f)  przeznaczenia  terenów  w  studiach  uwarunkowań   i   kierunków
    zagospodarowania    przestrzennego    oraz    miejscowych    planach
    zagospodarowania przestrzennego Miasta, w tym zwłaszcza  lokalizacji
    celów publicznych,
    g)  komunikacji zbiorowej na obszarze Osiedla oraz połączeń z innymi
    osiedlami,
    h) zagrożenia bezpieczeństwa i  porządku  publicznego,  a  zwłaszcza
    lokalizacji na terenie Osiedla posterunków Policji,
    i)   profilaktyki   i   rozwiązywania  problemów  alkoholowych  oraz
    integracji   społecznej   osób  uzależnionych  od  alkoholu,  w  tym
    zwłaszcza  liczby  punktów  sprzedaży  alkoholu   oraz   zasad   ich
    usytuowania na obszarze Osiedla,
    j)   zmiany  organizacji  ruchu  lokalnego  mających  na  celu  jego
    usprawnienie,  wprowadzenie  ograniczeń  w  ruchu  i  form   poprawy
    bezpieczeństwa pieszych,
    k)  ochrony  środowiska,  zakładania  i utrzymania zieleni miejskiej
    oraz wprowadzania form ochrony przyrody na obszarze Osiedla,
    5)  opiniowanie  na  wniosek  organu  lub  jednostki  organizacyjnej
    Miasta:
    a)  projektów  uchwał  w  zakresie  zamiaru likwidacji, łączenia lub
    przekształcenia jednostek organizacyjnych  o  charakterze  lokalnym,
    takich jak:
    - szkoły podstawowe i placówki oświatowe, 
       - instytucje kultury w tym filie biblioteczne i domy kultury, 
    - publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
    - ośrodki rekreacji i sportu,
    b) projektów uchwał, zarządzeń i decyzji w zakresie:
    - zmian w funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej na obszarze Osiedla,
    -  przeznaczenia  do  wynajmu lokali użytkowych na cele działalności
    usługowej lub handlowej poza strefą centrum,
    - rozmieszczenia targowisk,
    - wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
    6) opiniowanie decyzji  w  zakresie  ochrony  środowiska  zgodnie  z
    przepisami Prawa ochrony środowiska,
    7)   wyrażanie   opinii   o   działalności   organów   i   jednostek
    organizacyjnych   Miasta   na  obszarze  Osiedla,  w  tym  zwłaszcza
    wykonania budżetu Miasta  w  części  dotyczącej  Osiedla  i  obsługi
    Osiedla   przez   jednostkę   organizacyjną  Miasta  wskazaną  przez
    Prezydenta, 
    8)   wyrażanie   opinii   o  realizacji  lokalnych  inwestycji  celu
    publicznego oraz remontów lokalnych obiektów użyteczności publicznej
    na obszarze Osiedla,
    9) uczestniczenie w pracach Rady Miejskiej i jej organów na zasadach
    określonych w Statucie Wrocławia,
    10) uczestniczenie w pracach zespołów i komisji  powoływanych  przez
    Prezydenta  lub  kierowników  jednostek  organizacyjnych  Miasta dla
    dokonywania oceny wykonywania zadań publicznych,   w  tym  zwłaszcza
    odbioru  prac  wykonawczych  inwestycji  celu publicznego i remontów
    obiektów użyteczności publicznej o charakterze lokalnym na  obszarze
    Osiedla   na   zasadach   określanych   każdorazowo   przez  podmiot
    podejmujący te działania.
                                     § 7
    1. Zgłaszanie wniosków odbywa się w trybie i terminie  przewidzianym
    przepisami  prawa  oraz określonym w zawiadomieniach o podejmowanych
    czynnościach przez organy i jednostki organizacyjne Miasta.
    2. Udzielenie opinii następuje w terminie 21 dni od dnia  otrzymania
    projektu rozstrzygnięcia lub wystąpienia o zaopiniowanie.
    3. Przekroczenie terminu,  o którym mowa w ust. 2, zwalnia podmiot z
    obowiązku zasięgnięcia opinii.
    4. W przypadku nieuwzględnienia wniosku lub opinii  organów  Osiedla
    doręczonych  w  przepisanym terminie i formie podmiot zobowiązany do
    przyjęcia   wniosku   lub  zasięgnięcia  opinii  wyjaśnia  przyczyny
    nieuwzględnienia wniosku lub opinii na wniosek organu Osiedla.
                                     § 8
    1. Organy Osiedla realizują swoje uprawnienia w formie uchwał.
    2. Budowa i treść uchwał odpowiada zasadom techniki prawodawczej.
    3. Numeracja  uchwał  Rady  składa  się  z  numeru sesji (wyrażonego
    cyframi rzymskimi), numeru  kolejnego  uchwały  (wyrażonego  cyframi
    arabskimi) i   dwóch   ostatnich  cyfr  oznaczenia  roku.  Numeracja
    porządkowa rozpoczyna się od każdej kadencji z osobna i jest  ciągła
    do jej końca.
    4. Numeracja  uchwał  Zarządu  składa  się  z  numeru porządkowego w
    obrębie  każdego  roku  kalendarzowego  i   dwóch   ostatnich   cyfr
    oznaczenia roku.
                                  Część III
                               Władze Osiedla 
                                     § 9
    1. Mieszkańcy   Osiedla   podejmują   rozstrzygnięcia  w  głosowaniu
    powszechnym przez wybory lub za pośrednictwem organów Osiedla.
    2. Mieszkańcy Osiedla wypowiadają się w istotnych sprawach Osiedla w
    drodze konsultacji zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia.
                                    § 10
    1. Organami Osiedla są Rada i Zarząd.
    2. Działania organów Osiedla są jawne.
    3. Jawność działania organów Osiedla oznacza prawo uczestniczenia  w
    sesjach Rady oraz posiedzeniach Zarządu i komisji Rady oraz wglądu w
    dokumentację działalności organów Osiedla.
    4. Dla  zapewnienia  uczestnictwa  mieszkańcom  Osiedla  w sesjach i
    posiedzeniach  organów  Osiedla  na  ich  przewodniczących  spoczywa
    obowiązek  umieszczania na tablicy informacyjnej w siedzibie Zarządu
    stosownych obwieszczeń.  Nie   wyklucza   to   możliwości   używania
    równolegle środków masowego przekazu.
                                    § 11
    Organy   Osiedla   podejmują  uchwały  w  głosowaniu  jawnym  zwykłą
    większością głosów  w obecności co najmniej  połowy  składu  organu,
    jeżeli Statut nie stanowi inaczej. 
                                 Rozdział 1
                                    Rada
                                    § 12
    1. Rada jest organem uchwałodawczym Osiedla.
    2. Kadencja Rady wynosi 4 lata.
    3. Mieszkańcy   Osiedla  wybierają  Radę  na  zasadach  i  w  trybie
    określonym ordynacja wyborczą stanowiąca załącznik nr 2.
                                    § 13
    1. Do  właściwości  Rady  należą  wszystkie  sprawy   niezastrzeżone
    Statutem na rzecz Zarządu.
    2. Do wyłącznej właściwości Rady należą:
    1)  wybór  i  odwoływanie  Zarządu  oraz  dokonywanie  zmian  w jego
    składzie osobowym,
    2) uchwalanie planu finansowego Osiedla,
    3) przyjmowanie rocznego  sprawozdania  Zarządu  z  wykonania  planu
    finansowego,
    4) podejmowanie uchwał w sprawie wniosków i opinii, o których mowa w
    § 6 pkt 4-8,
    5)  wyrażanie zgody na przejęcie do wykonywania zdań zleconych przez
    Prezydenta,
    6) ustalania zasad współpracy z osiedlami,
    7) stwierdzanie wygaśnięcia mandatu radnego  na  zasadach  ordynacji
    wyborczej.
                                    § 14
    1. Rada na pierwszej sesji wybiera ze swego grona Przewodniczącego i
    Wiceprzewodniczącego   Rady   bezwzględną   większością   głosów   w
    głosowaniu tajnym.
    2. Pierwszą sesję Rady po wyborach w  nowej  kadencji  lub  wyborach
    przedterminowych  zwołuje Przewodniczący Rady Miejskiej w terminie 7
    dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów. Obrady sesji do czasu wyboru
    Przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny.
    3. Odwołanie z funkcji, o której  mowa  w  ust.  1,  odbywa  się  na
    wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w
    ust.1.
    4. W   przypadku   nieskuteczności   odwołania,  kolejny  wniosek  o
    odwołanie Przewodniczącego Rady może być rozpatrywany nie  wcześniej
    niż po upływie 6 miesięcy.
    5. Przewodniczący  i  Wiceprzewodniczący  Rady  mogą  złożyć pisemną
    rezygnację z funkcji.
    6. Odwołanie   i   przyjęcie   rezygnacji   Przewodniczącego    Rady
    zobowiązuje Radę do wyboru na wakującą funkcję na tej samej sesji. 
    7. Do  czasu wyboru uzupełniającego osoba odwołana pełni nadal swoją
    funkcję.
                                    § 15
    1. Rada obraduje na sesjach  zwoływanych  przez  Przewodniczącego  w
    miarę potrzeb,  jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Obrady sesji
    prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
    2. Przewodniczący  zwołuje  sesję  i  ustala  porządek  obrad   oraz
    przedstawia ewentualne  projekty  uchwał.  Celem  ustalenia porządku
    obrad  Przewodniczący  przeprowadza  konsultacje  z  Przewodniczącym
    Zarządu oraz przewodniczącymi Komisji Rady.
    3. Zmiana  porządku  obrad może nastąpić na wniosek Zarządu, Komisji
    Rady lub 1/4 ustawowego składu Rady zwykłą większością głosów.
    4. Na wniosek Przewodniczącego Zarządu  lub  1/4  ustawowego  składu
    Rady  Przewodniczący jest zobowiązany zwołać sesję Rady w terminie 7
    dni od dnia złożenia wniosku. Do  wniosku  dołączony  jest  porządek
    obrad oraz  projektu  uchwał. Zmiana porządku obrad sesji zwołanej w
    tym trybie  wymaga  najpierw  zgody  wnioskodawcy.  Zawiadomienie  o
    zwołaniu  sesji w tym trybie może odbyć się droga ustną bezpośrednio
    lub telefonicznie.
    5. W razie braku quorum na sesji  zwołanej  w  trybie  ust.  1  i  4
    Przewodniczący bez otwarcia sesji wyznacza doraźnie termin następnej
    sesji. Radnych  obecnych uznaje się za powiadomionych  o wyznaczonym
    terminie sesji w tym trybie.
    6. Stwierdzenie braku quorum w trakcie trwającej już sesji  powoduje
    przerwanie jej  obrad  i wyznaczenie terminu ich wznowienia. Przepis
    ust. 5 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
    7. W razie bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa  w  ust.  4,
    wnioskodawcy  powiadamiają  Przewodniczącego  Rady  Miejskiej, który
    zwołuje   niezwłocznie   sesję   w   zastępstwie   Przewodniczącego,
    przewodnicząc   jej   obradom   lub  powierzając  prowadzenie  obrad
    Wiceprzewodniczącemu.
                                    § 16
    1. Ramowy porządek sesji Rady obejmuje:
    1) otwarcie sesji,
    2)  zgłoszenie  wniosków  w  sprawie   zmiany   porządku   obrad   i
    przeprowadzenie głosowań w tej sprawie,
    3) realizacja porządku obrad według ustalonej kolejności,
    4) każdy merytoryczny punkt porządku obrad przewiduje,
    a) przedstawienie projektu uchwały,
    b) dyskusję,
    c) poddanie wniosków o zmianę projektu pod głosowanie, 
    d) poddanie ostatecznej wersji projektu pod głosowanie,
    5) zapytania radnych,
    6) wolne wnioski,
    7) wnioski dotyczące protokołu poprzedniej sesji i jego przyjęcie,
    8) zamknięcie obrad.
    2. W  każdym  punkcie obrad radny ma prawo do jednokrotnego zabrania
    głosu w dyskusji i jednej polemiki.
    3. Przewodniczący   Zarządu   a   w    razie    jego    nieobecności
    Wiceprzewodniczący ma prawo do zabrania głosu poza kolejnością.
    4. W  przypadku  wykorzystywania prawa do głosu w sposób niezgodny z
    tematem  obrad  oraz  naruszający  prawa  innych   radnych   w   tym
    przekraczania limitu czasu ustalonego przez Radę Przewodniczący może
    odebrać głos radnemu w danym punkcie obrad.
    5. Limit    czasowy   wystąpienia   nie   dotyczy   Przewodniczącego
    (Wiceprzewodniczącego) Zarządu  i Przewodniczących Komisji.
    6. Uchwały  podjęte  na  sesji   podpisuje   niezwłocznie   po   ich
    sporządzeniu  Przewodniczący  a Przewodniczący Zarządu przekazuje je
    jednostce organizacyjnej Miasta obsługującej Osiedle.
                                 Rozdział 2
                                Komisje Rady
                                    § 17
    1. Rada  może  powoływać  stałe  i  doraźne   komisje   przedmiotowe
    ustalając ich przedmiot działania oraz skład osobowy.
    2. Komisja może liczyć od 3 do 5 radnych.
    3. Komisje wybierają  spośród siebie swoich przewodniczących. Zmiana
    osoby przewodniczącego komisji wymaga zgody Rady.
    4. Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji. 
    5. Komisje Rady obradują  na  posiedzeniach  zwoływanych  przez  ich
    przewodniczących  w  miarę  potrzeb oraz na wniosek Przewodniczącego
    lub Przewodniczącego   Zarządu.   Komisje   mogą   odbywać   wspólne
    posiedzenia.
    6. Komisje    opiniują   przedłożone   im   projekty   uchwał   oraz
    przedstawiają inicjatywy uchwałodawcze we własnym zakresie.
                                    § 18
    1. Posiedzeniom komisji Rady przewodniczą ich przewodniczący.
    2. Posiedzenia są protokołowane  przez  członka  komisji  wskazanego
    przez przewodniczącego komisji.
    3. Protokoły   po   zatwierdzeniu   na   następnym   posiedzeniu  są
    przekazywane  Sekretarzowi  celem  ich  dołączenia  do  dokumentacji
    działalności Osiedla w kadencji.
                                 Rozdział 3
                          Obowiązki i prawa Radnego
                                    § 19
    1. Radny   reprezentuje  wyborców,  utrzymuje  więź  z  mieszkańcami
    Osiedla oraz  organizacjami   działającymi   na   jego   terytorium.
    Przyjmuje  postulaty  i  wnioski i przedstawia je organom Osiedla do
    rozpatrzenia.
    2. Obowiązkiem radnych jest odbywanie dyżurów w wyznaczonych stałych
    dniach miesiąca  w siedzibie Zarządu. Informacja  o  dyżurach  winna
    być umieszczona na tablicy ogłoszeń  w siedzibie Zarządu.
    3. Zarząd  jest  zobowiązany  umożliwić  radnemu odbywanie dyżurów w
    siedzibie Zarządu według ustalonego harmonogramu.
                                    § 20
    1. Radny obejmuje mandat składając ślubowanie o następującej treści:
    "Wierny  Konstytucji  i  prawu  Rzeczypospolitej  Polskiej,  ślubuję
    uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie,
    mając na względzie dobro Miasta i Osiedla oraz jego mieszkańców".
    2. Po  odczytaniu  roty ślubowania radni obecni na sesji wyczytani w
    kolejności alfabetycznej powstają i wypowiadają słowo "Ślubuję"  lub
    formułę "Ślubuję,  tak mi dopomóż Bóg". Radni nieobecni na pierwszej
    sesji składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni. 
    3. Odmowa  złożenia  ślubowania  jest  równoznaczna  z  wygaśnięciem
    mandatu.
                                    § 21
    1. Radny  ma  obowiązek  uczestniczenia w pracach Rady i jej organów
    oraz Zarządu, a także  w przypadkach,  gdy  zostaje  desygnowany  do
    innych organów samorządowych.
    2. Rada    może   zlecić   radnemu   przeprowadzenie   szczegółowego
    postępowania w określonej sprawie  i przedstawienia  wynikających  z
    niego wniosków lub opinii.
    3. Radni   mają   obowiązek   kierowania   się  interesem  wspólnoty
    samorządowej Osiedla.
    4. Radny ma obowiązek  wstrzymywać  się  od  głosowania  w  sprawach
    dotyczących jego interesu osobistego.
                                    § 22
    1. Radny  ma  prawo  składania  interpelacji,  wniosków i zapytań do
    organów Osiedla.
    2. Radny sprawuje swój mandat społecznie.
    3.  Radnemu przysługuje dieta na zasadach określonych w uchwale Rady
    Miejskiej Wrocławia.
                                    § 23
    Mandat radnego wygasa na zasadach określonych w ordynacji  wyborczej
    do rad osiedli.
                                 Rozdział 4
                                   Zarząd
                                    § 24
    1. Zarząd jest organem wykonawczym Osiedla.
    2. Do wyłącznej właściwości Zarządu należy:
    1) przygotowywanie projektów planu finansowego,
    2) wykonywanie zwykłego zarządu mieniem, 
    3) reprezentowanie Osiedla wobec organów i jednostek organizacyjnych
    Miasta w tym  w zakresie § 6 pkt 8,
    4) wykonywanie zadań zleconych przez Prezydenta na podstawie uchwały
    Rady.
                                    § 25
    1. W   skład   Zarządu   wchodzą:    Przewodniczący    Zarządu,    1
    Wiceprzewodniczący,   Sekretarz,   Skarbnik   i  1  członek  Zarządu
    wybierani spośród radnych.
    2. Rada  wybiera  Przewodniczącego  Zarządu  w   głosowaniu   tajnym
    bezwzględną większością głosów.
    3. Pozostałych    członków   Zarządu   Rada   wybiera   na   wniosek
    Przewodniczącego Zarządu  zwykłą  większością  głosów  w  głosowaniu
    jawnym w odrębnych głosowaniach.
    4. Członkom   Zarządu   przysługuje   dieta   radnego   na  zasadach
    określonych w uchwale Rady Miejskiej.
    5. Członkostwa   w   Zarządzie   nie   można   łączyć   z    funkcją
    Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
                                    § 26
    1. Rada  wybiera Zarząd w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia wyników
    wyborów Rady.
    2. W  razie  przekroczenia  terminu,  o  którym  mowa  w ust.1, Rada
    Miejska rozwiązuje Radę i zarządza wybory przedterminowe w Osiedlu w
    terminie nie dłuższym niż 3 miesiące  od  dnia  podjęcia  uchwały  o
    rozwiązaniu Rady.
    3. Jeżeli nowo wybrana Rada nie dokona  wyboru  Zarządu  w  terminie
    statutowym     ulega    rozwiązaniu    bez    zarządzenia    wyborów
    przedterminowych. 
                                    § 27
    1. Rada  może  odwołać  Zarząd  w  przypadku   odrzucenia   rocznego
    sprawozdania z wykonania planu finansowego zwykłą większością głosów
    w głosowaniu  jawnym.  Wniosek  o odwołanie Zarządu może być poddany
    pod głosowanie na następnej sesji Rady zwołanej nie wcześniej niż 14
    dni  od  dnia  odrzucenia  sprawozdania  po  wysłuchaniu   wyjaśnień
    Zarządu.
    2. Rada może odwołać Przewodniczącego Zarządu na uzasadniony wniosek
    co  najmniej    1/4  ustawowego  składu  Rady  w  głosowaniu  tajnym
    bezwzględną większością    głosów.    Wniosek        o     odwołanie
    Przewodniczącego   Zarządu   może  być  poddany  pod  głosowanie  na
    następnej sesji Rady zwołanej nie  wcześniej  niż  14  dni  od  dnia
    złożenia wniosku  po wysłuchaniu wyjaśnień Przewodniczącego Zarządu.
    Odwołanie Przewodniczącego Zarządu skutkuje odwołaniem Zarządu.
    3. W  przypadku  nieskuteczności  odwołania,   kolejny   wniosek   o
    odwołanie   Przewodniczącego   Zarządu  może  być  rozpatrywany  nie
    wcześniej niż po upływie 6 miesięcy.
    4. Rada  odwołuje  członków  Zarządu  na  wniosek   Przewodniczącego
    Zarządu w  głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Wniosek może
    być poddany  pod  głosowanie  na  tej  samej  sesji  po  wysłuchaniu
    wyjaśnień członka, którego wniosek dotyczy.
    5. Każdy   członek   Zarządu   może   złożyć  pisemną  rezygnację  z
    członkostwa w  Zarządzie.  Członkostwo   w   zarządzie   ustaje   na
    najbliższej sesji, na której rezygnacja zostaje odczytana.
    6. Złożenie  rezygnacji  przez  Przewodniczącego  Zarządu  lub  jego
    odwołanie powoduje ustąpienie Zarządu.
    7. W razie odwołania lub ustąpienia  Zarządu  Rada  dokonuje  wyboru
    Zarządu w terminie  30  dni.  Przepis  §  26  ust. 2 i 3 stosuje się
    odpowiednio.
    8. W razie odwołania lub rezygnacji  członka  Zarządu  Rada  wybiera
    nowego członka w 30 dni od dnia ustania członkostwa.
                                    § 28
    1. Zarząd wybrany przez Radę działa do czasu wyboru nowego Zarządu z
    wyjątkiem przypadku,  o którym mowa w § 26 ust. 3.
    2. Rozwiązanie   Rady   z   mocy  Statutu  lub  w  drodze  czynności
    nadzorczych  Rady   Miejskiej   powoduje   rozwiązanie   Zarządu   i
    ustanowienie zarządu tymczasowego.
                                    § 29
    1. Zarząd    obraduje    na    posiedzeniach    zwoływanych    przez
    Przewodniczącego Zarządu w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż raz
    w miesiącu.
    2. Przewodniczący  Zarządu   ustala   porządek   obrad   Zarządu   i
    przewodniczy obradom, w razie jego nieobecności obradom przewodniczy
    zastępca Przewodniczącego Zarządu.
    3. Do wyłącznej właściwości Przewodniczącego Zarządu należy;
    1) dysponowanie środkami finansowymi zgodnie z planem finansowym,
    2) reprezentowanie Osiedla wobec organów i jednostek organizacyjnych
    Miasta w tym  w zakresie § 6 pkt 7,
    3)  przekazywanie  uchwał  Rady  i  Zarządu jednostce organizacyjnej
    Miasta obsługującej Osiedle.
                                    § 30
    1. Sekretarz prowadzi dokumentację sesji Rady i obrad Zarządu.
    2. Sekretarz przechowuje doręczone mu  protokoły  posiedzeń  komisji
    Rady.
    3. Sekretarz zapewnia dostęp do przechowywanych dokumentów zgodnie z
    zasadą  jawności  działania  organów  Osiedla  w siedzibie Zarządu w
    stałych   dniach   tygodnia    według    harmonogramu    godzinowego
    uwidocznionego na tablicy ogłoszeniowej.
    4. Po  zakończeniu  kadencji  organów  Osiedla  Sekretarz przekazuje
    dokumentację  ich  działalności  jednostce   organizacyjnej   Miasta
    obsługującej Osiedle.
                                    § 31
    1. Skarbnik  przygotowuje  założenia  do  projektu planu finansowego
    Osiedla na podstawie informacji Skarbnika Miasta o projekcie budżetu
    Miasta,  a  następnie  informacji  Prezydenta o ostatecznych kwotach
    wydatków Osiedla przyjętych w uchwale budżetowej.
    2. Skarbnik przygotowuje sprawozdania kwartalne i roczne o wykonaniu
    planu finansowego. 
                                  Część IV
                    Mienie i gospodarka finansowa Osiedla
                                    § 32
    1. Osiedle korzysta i zarządza przekazanym mu mieniem komunalnym.
    2. Organy  Osiedla  samodzielnie  decydują  o sposobie wykorzystania
    przekazanego mienia w zakresie zwykłego zarządu,  chyba  że  uchwały
    Rady Miejskiej stanowią inaczej.
    3. Dochody  z  mienia  przekazanego  Osiedlu  stanowią dochód Miasta
    pozostający w dyspozycji Osiedla.
                                    § 33
    1. Oświadczenia woli w zakresie zwykłego zarządu mieniem przekazanym
    składa Przewodniczący  lub  Wiceprzewodniczący  Zarządu  wspólnie  z
    członkiem Zarządu wskazanym uchwałą Rady.
    2. Rada  może upoważnić Przewodniczącego do jednoosobowego składania
    oświadczeń.
    3. Zarząd ponosi odpowiedzialność za  stan  i  wykorzystanie  mienia
    przekazanego Osiedlu.
                                    § 34
    1. Zarząd  opracowuje  plan  finansowy  w  oparciu  o wyodrębnione w
    projekcie budżetu Miasta środki oraz przedkłada go Prezydentowi wraz
    z informacją o stanie przekazanego mienia z objaśnieniami w terminie
    30 dni od dnia  otrzymania  informacji  o  wysokości  przewidywanych
    środków.
    2. Do  czasu uchwalenia budżetu Miasta wydatki Osiedla są dokonywane
    na  podstawie  projektu  planu  finansowego  zgodnego  z   projektem
    budżetu.
    3. Rada uchwala plan finansowy w terminie nie dłuższym niż 14 dni od
    dnia  otrzymania informacji  o ostatecznych kwotach wydatków Osiedla
    przyjętych w uchwale budżetowej.
                                    § 35
    1. Osiedle samodzielnie decyduje o wykorzystaniu środków finansowych
    wyodrębnionych    w  budżecie  Miasta   zgodnie   z   obowiązującymi
    przepisami prawa i planem finansowym.
    2. Pozyskiwanie  i  wydatkowanie  przez  Radę  środków spoza budżetu
    Miasta odbywa się w sposób określony przez  jednostkę  organizacyjną
    powołaną do obsługi Osiedla.
                                    § 36
    1. Zarząd  prowadzi  gospodarkę  finansową  zgodnie z obowiązującymi
    przepisami prawa.
    2. Wydatki Osiedla  nie  mogą  przekraczać  wydatków  określonych  w
    planie finansowym.
                                    § 37
    1. Zarząd  przedstawia Radzie kwartalne informacje o wykonaniu planu
    finansowego przygotowywane przez Skarbnika Osiedla.
    2. W terminie do końca  stycznia  Zarząd  przedkłada  Radzie  roczne
    sprawozdanie z wykonania planu finansowego za ubiegły rok budżetowy.
    Rada  w  drodze  uchwały  przyjmuje  lub odrzuca roczne sprawozdanie
    Zarządu. 
                                   Część V
                 Nadzór i kontrola nad działalnością Osiedla
                                    § 38
    Corocznie  Rada  przedkłada Przewodniczącemu Rady Miejskiej do końca
    lutego sprawozdanie za rok uprzedni o działalności Osiedla, w którym
    zawarte  są  informacje  o   realizacji   zadań,   wykonaniu   planu
    finansowego oraz stanie przekazanego mienia komunalnego.
                                    § 39
    1. Nadzór nad działalnością organów Osiedla sprawują organy gminy na
    zasadach określonych  w Statucie Wrocławia.
    2. Przewodniczący  Zarządu  przekazuje  uchwały  organów  Osiedla  w
    terminie  14  dni  od  ich  podjęcia jednostce organizacyjnej Miasta
    obsługującej Osiedle.
    3. Jednostka, o której mowa w  ust.  2,  dokonuje  wstępnej  analizy
    uchwał  pod  kątem  ich zgodności  z prawem oraz planem finansowym w
    ciągu 14 dni od dnia przekazania jej uchwały.
    4. W razie stwierdzenia niezgodności uchwały organu Osiedla z prawem
    jednostka  przekazuje  ją  niezwłocznie  Radzie  Miejskiej  wraz  ze
    stosownym   wnioskiem   celem  zastosowania  środków  przewidzianych
    Statutem Wrocławia.
    5. W razie stwierdzenia niezgodności uchwały organu Osiedla z planem
    finansowym  jednostka  przekazuje   ją   niezwłocznie   Prezydentowi
    Wrocławia  wraz  ze  stosownym  wnioskiem celem zastosowania środków
    przewidzianych Statutem Wrocławia.
                                    § 40
    1. Kontrolę finansową działalności organów Osiedla sprawuje Skarbnik
    Miasta za pośrednictwem jednostki organizacyjnej Miasta obsługującej
    Osiedle.
    2. Kontrolę wykorzystania mienia  komunalnego  przekazanego  Osiedlu
    sprawuje  Prezydent za pośrednictwem jednostki organizacyjnej Miasta
    obsługującej Osiedle.
                                  Część VI
                            Postanowienia końcowe
                                    § 41
    Obsługę  finansową,  techniczną  i  administracyjną Osiedla wykonuje
    jednostka organizacyjna Miasta wskazana przez Prezydenta.
                                    § 42
    W korespondencji organy  Osiedla  używają  pieczęci  nagłówkowych  o
    następującej treści:
    1) Rada Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    2) Przewodniczący Rady Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    3) Wiceprzewodniczący Rady Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    4) Przewodniczący   Komisji   ........     Rady  Osiedla  Grabiszyn-
    Grabiszynek,
    5) Zarząd Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    6) Przewodniczący Zarządu Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    7) Wiceprzewodniczący Zarządu Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    8) Sekretarz Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek,
    9) Skarbnik Osiedla Grabiszyn-Grabiszynek.
                                    § 43
    1. Zmiany Statutu Osiedla dokonuje Rada Miejska na wniosek Rady bądź
    z własnej inicjatywy po konsultacji z mieszkańcami Osiedla w  trybie
    i na zasadach określonych uchwałą Rady Miejskiej.
    2. W  przypadkach  sporów  interpretacyjnych  dotyczących  przepisów
    Statutu wiążącą wykładnię ustala Rada Miejska.

    Załącznik nr 1 - mapa

                                           Załącznik nr 2
                                           do Statutu Osiedla
                                           Grabiszyn-Grabiszynek
    
                      Ordynacja wyborcza do rad osiedli
    
    
    Na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy  z  dnia  8  marca  1990  roku  o
    samorządzie terytorialnym (tekst jednolity - Dz. U. Nr 13, poz. 74 z
    1996 roku) Rada Miejska Wrocławia uchwala, co następuje:
    
    
                                 Rozdział 1
    
                                Zasady ogólne
    
                                     § 1
    
    Ordynacja niniejsza określa  zasady i tryb wyboru rad osiedli miasta
    Wrocławia, zwanych dalej radami.
    
                                     § 2
    
    1. Prawo wybierania ma każdy  mieszkaniec  Wrocławia  uprawniony  do
    głosowania w mieście, zgodnie z ordynacją wyborczą do rad gmin.
    2. Prawo wybierania  do  danej rady  przysługuje osobom, które stale
    zamieszkują na obszarze działania tej rady.
    
                                     § 3
    
    Wybranym w  skład  rady  może  być  każdy,  komu  przysługuje  prawo
    wybierania do danej rady.
    
                                     § 4
    
    Wybory   są   powszechne,   równe,   bezpośrednie   i   wolne   oraz
    przeprowadzane w głosowaniu tajnym.
    
                                     § 5
    
    1. Kadencja rad osiedli trwa 4 lata.
    2. Radni wybierani są  w  wielomandatowych  okręgach  wyborczych.  O
    wyborze na radnego rozstrzyga liczba ważnie oddanych głosów. Mandaty
    w  ramach  przydzielonej  okręgowi  liczby   radnych   otrzymują  ci
    kandydaci, którzy uzyskali najwięcej głosów.
    
    
                                 Rozdział 2
    
                             Zarządzanie wyborów
    
                                     § 6
    
    1. Wybory do rad zarządza się nie później, niż na dwa miesiące przed
    upływem kadencji rad.
    2. Wybory do rad zarządza Miejska Komisja Wyborcza, wyznaczając datę
    wyborów  na dzień wolny  od pracy,  przypadający  w  ciągu  miesiąca
    poprzedzającego upływ kadencji rad.
    3. Zarządzenie,  o którym mowa  w  ust. 2, określa  dni,  w  których
    pływają terminy przewidziane w niniejszej ordynacji.
    
                                    § 7
    
    Najpóźniej w 50. dniu przed dniem wyborów Miejska  Komisja  Wyborcza
    na  podstawie  danych  ewidencyjnych  ludności  dostarczonych  przez
    Prezydenta  Miasta  ustala,  osobno  dla  każdego  osiedla,   liczbę
    wybieranych  radnych,  odpowiednio  do zasad określonych w ustawie o
    samorządzie terytorialnym.
    
                                Rozdział 3
    
                               Okręgi wyborcze
    
                                     § 8
    
    1. Radni wybierani są w okręgach wyborczych. Okręg wyborczy obejmuje
    wyborców zamieszkałych w części obszaru działania rady.
    2. W każdym okręgu tworzonym dla wyboru rady  wybiera się od 2 do 10
    radnych. 
    3. Przy  ustalaniu  okręgów  wyborczych   należy  uwzględniać  więzi
    społeczne wynikające z  tradycji  oraz  uwarunkowania  przestrzenne,
    ekonomiczne,   a   także  interesy  miejscowej  wspólnoty  obywateli
    zamieszkujących na obszarze tworzonego okręgu.
    4. Przy tworzeniu okręgów wyborczych  i ustalaniu liczby wybieranych
    w    nich    radnych    należy    przestrzegać    jednakowej   normy
    przedstawicielstwa, wynikającej  z  podzielenia  liczby  mieszkańców
    osiedla  przez  ustaloną  dla  tej  rady liczbę wybieranych radnych.
    Norma przedstawicielstwa może być zwiększona lub zmniejszona, jeżeli
    jest to uzasadnione względami, o których mowa w ust. 3. 
    
                                     § 9
    
    1. Miejska Komisja Wyborcza ustala, po konsultacji z radami osiedli,
    liczbę okręgów, ich granice i numery oraz liczbę radnych wybieranych
    w każdym okręgu. Jeżeli rada osiedla  nie  przedstawi  do  50.  dnia
    przed  wyborami  swojej  opinii,  to wówczas decyzje w tych sprawach
    podejmuje się bez konsultacji.
    2. Zarządzenie,  o którym mowa w § 6 ust. 1, oraz  uchwałę Miejskiej
    Komisji   Wyborczej   ustalającą   okręgi  wyborcze   podaje się  do
    wiadomości wyborców  w sposób zwyczajowo przyjęty, najpóźniej  w 45.
    dniu przed  dniem  wyborów.  W  obwieszczeniu tym podaje się również
    siedziby osiedlowych komisji wyborczych.
    
    
                                 Rozdział 4
    
                              Obwody głosowania
    
                                    § 10
    
    1. W celu przeprowadzenia głosowania tworzy  się  obwody  głosowania
    obejmujące z reguły  od  500  do  10.000 mieszkańców. Można utworzyć
    jeden obwód głosowania dla jednego okręgu wyborczego.
    2. W zakładach pomocy społecznej lub innych  zakładach  opiekuńczych
    można  utworzyć  odrębne obwody głosowania,  o ile w zakładzie stale
    zamieszkuje co najmniej 100 wyborców.
    
                                    § 11
    
    1. Właściwa  osiedlowa  komisja  wyborcza  na  wniosek   osiedlowego
    komisarza  wyborczego,  najpóźniej 30 dni przed dniem wyborów tworzy
    obwody głosowania, ustalając ich  granice  i  numery  oraz  wyznacza
    siedziby obwodowych komisji wyborczych.
    2. Uchwałę   osiedlowej  komisji  wyborczej   o  utworzeniu  obwodów
    głosowania podaje do wiadomości wyborców  Miejska  Komisja  Wyborcza 
    w sposób zwyczajowo przyjęty, najpóźniej  w  15.  dniu  przed  dniem
    wyborów.
    
                                 Rozdział 5
    
                              Komisje wyborcze
    
                                    § 12
    
    Dla przeprowadzenia wyborów powołuje się:
    
    1) Miejską Komisję Wyborczą,
    2) osiedlowe komisje wyborcze oraz obwodowe komisje wyborcze.
    
                                    § 13
    
    1. Miejską Komisję Wyborczą  w  składzie:  przewodniczący,  zastępca
    przewodniczącego,  sekretarz  i  członkowie w liczbie 7 - 9 powołuje
    Rada Miejska.
    2. W skład Miejskiej Komisji  Wyborczej  powoływani  są  radni  Rady
    Miejskiej  oraz  inne osoby zgłoszone przez radnych  lub organizacje
    społeczne i polityczne.
    
                                    § 14
    
    Do zadań Miejskiej Komisji Wyborczej należy:
    1) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem  prawa  wyborczego  przez
    osiedlowe i obwodowe  komisje  wyborcze  i  udzielanie  im  w  miarę
    potrzeb wytycznych i wyjaśnień,
    2) zapewnienie  we  współdziałaniu  z  Zarządem  Miasta  organizacji
    wyborów na obszarze miasta,
    3) tworzenie  okręgów  wyborczych  oraz  ustalanie  ilości  mandatów
    przypadających w danym okręgu,
    4) powoływanie  osiedlowych  komisarzy  wyborczych   i   osiedlowych
    komisji wyborczych, 
    
    5)   rozpatrywanie   skarg   na   działalność   osiedlowych  komisji
    wyborczych,
    6) ustalanie:  wzorów  protokołów  rejestracji  kandydatów,   wzorów
    protokołów  wyników  głosowania  i  protokołów   ustalania   wyników
    wyborów,  a także protokołów ogólnego zebrania mieszkańców w sprawie
    wyboru  zarządu  osiedla,  wzorów   kart   do   głosowania,   wzorów
    zaświadczeń  dla  mężów  zaufania  oraz  zaświadczenia  o wyborze na
    radnego,
    7) zarządzenie druku kart do głosowania i dostarczenie ich obwodowym
    komisjom wyborczym,
    8) zarządzenie druku obwieszczeń, o których mowa w § 24 ust. 2, oraz
    dostarczenie tych obwieszczeń obwodowym komisjom wyborczym,
    9) podanie do wiadomości publicznej  zbiorczych  wyników wyborów  do
    rad,
    10) przekazanie  Radzie Miejskiej  informacji o przebiegu i wynikach
    wyborów,
    11) wykonywanie   innych   czynności    przewidzianych    przepisami
    niniejszej ordynacji.
    
                                    § 15
    
    1. Najpóźniej w  50.  dniu  przed  dniem  wyborów  Miejska   Komisja
    Wyborcza  powołuje  komisarzy  osiedlowych  spośród osób zgłoszonych
    przez organizacje polityczne, bądź  inne  organizacje  społeczne,  a
    także funkcjonujące rady osiedli.
    2. Do zadań osiedlowego komisarza wyborczego należy:
    
    1) przeprowadzenie wstępnych konsultacji z organizacjami społecznymi
    i    politycznymi    działającymi    na    terenie    osiedla   oraz
    przedstawicielami Zarządu Miasta dotyczących organizacji wyborów  do
    rad osiedli,
    2) przedstawienie  Miejskiej Komisji Wyborczej  propozycji  podziału
    osiedla na okręgi wyborcze oraz składu osiedlowej komisji wyborczej,
    3) przedstawienie  osiedlowej komisji wyborczej,  po  uzgodnieniu  z
    Miejską  Komisją  Wyborczą,  propozycji  podziału osiedla  na obwody
    głosowania,
    4) informowanie mieszkańców  osiedla  o  zadaniach  i  kompetencjach
    organów  osiedla,  a  także  zasadach  ordynacji  wyborczej  do  rad
    osiedla.
    
    3. Z  chwilą  powołania  osiedlowej  komisji   wyborczej,   komisarz
    wyborczy staje się z urzędu jej przewodniczącym.
    
                                    § 16
    
    1. Osiedlowe  komisje  wyborcze  w  składzie:  przewodniczący,  jego
    zastępca, sekretarz oraz do dwóch członków  powołuje Miejska Komisja
    Wyborcza najpóźniej w 45. dniu przed wyborami.
    2. Do zadań osiedlowych komisji wyborczych należy:
    1) tworzenie obwodów głosowania,
    2) powoływanie składów obwodowych komisji wyborczych,
    3) rejestrowanie kandydatów na radnych,
    4) sprawowanie   nadzoru   nad   przestrzeganiem   przepisów   prawa
    wyborczego przez obwodowe komisje wyborcze oraz rozpatrywanie  skarg
    na ich działanie,
    5) wydawanie zaświadczeń mężom zaufania kandydatów,
    6) ustalenie wyników wyborów do rady i ich ogłoszenie,
    
    7) przesłanie protokołów ustalenia wyników wyborów Miejskiej Komisji
    Wyborczej,
    8) wydawanie radnym zaświadczeń o wyborze,
    9) wykonywanie innych czynności wynikających z przepisów niniejszej
    ordynacji.
    
                                    § 17
    
    1. Obwodowe  komisje  wyborcze  w  składzie:  przewodniczący,   jego
    zastępca,  sekretarz,  do  4  członków  powołuje  osiedlowa  komisja
    wyborcza najpóźniej w 20. dniu przed dniem wyborów.
    2. Do zadań obwodowych komisji wyborczych należy:
    
    1) podanie do wiadomości wyborców informacji o listach kandydatów  i
    danych  o  kandydatach  przez  rozplakatowanie  na  obszarze  obwodu
    obwieszczeń,  o których mowa w § 24  ust. 2   oraz  powiadomienie  o
    siedzibie właściwej obwodowej komisji wyborczej,
    2) przeprowadzenie głosowania w obwodzie,
    3) czuwanie  w  dniu  wyborów  nad  przestrzeganiem  przepisów prawa
    wyborczego w miejscu i czasie głosowania,
    4) ustalenie  wyników  głosowania  w  obwodzie   i  podanie  ich  do
    wiadomości  publicznej  oraz  przesłanie  protokołów  głosowania  do
    właściwej osiedlowej komisji wyborczej.
    
                                    § 18
    
    1. W  skład  komisji  wyborczych  wchodzą  wyborcy  zamieszkali   na
    obszarze działania  danej  rady.  Członkowie  komisji  pełnią  swoje
    funkcje honorowo;  mogą otrzymywać diety na zasadach  i  w wysokości
    ustalonej przez Radę Miejską. 
    2. Osoba wchodząca w skład komisji wyborczej  nie może kandydować na
    radnego.
    3. Komisje  wyborcze  rozwiązuje  organ,   który   je   powołał   po
    zakończeniu ich działalności.
    
                                    § 19
    
    1. Obsługę organizacyjno-administracyjną Miejskiej Komisji Wyborczej
    zapewnia Biuro Rady Miejskiej.
    2. Zarząd  Miasta zapewnia osiedlowym i obwodowym komisjom wyborczym
    lokale  i  środki techniczne  i  organizacyjne  dla  przeprowadzenia
    wyborów.
    
                                 Rozdział 6
    
                            Zgłaszanie kandydatów
    
                                    § 20
    
    1. Kandydatów  na  radnych,  odrębnie dla każdego okręgu wyborczego,
    zgłasza się  do właściwej osiedlowej komisji wyborczej  najpóźniej w
    30. dniu przed dniem wyborów.
    2. Każde zgłoszenie  może zawierać najwyżej tyle nazwisk kandydatów,
    ilu radnych jest wybieranych w danym okręgu wyborczym.
    3. Zgłaszając  kandydata  na  radnego  należy  podać  jego nazwisko,
    imię, wiek, zawód i  miejsce  zamieszkania,  wskazując  jednocześnie
    okręg wyborczy, do którego następuje zgłoszenie kandydata.  
    
    4. Do  każdego  zgłoszenia  kandydatury  należy   dołączyć   pisemne
    oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie.
    5. W oświadczeniu,  o którym mowa w ust. 4, kandydat na radnego może
    wnieść o oznaczenie jego kandydatury w  rejestrze  kandydatów  nazwą
    lub  skrótem nazwy  partii,  ugrupowania albo innej organizacji bądź
    grupy popierającej jego kandydaturę.
    6. Kandydować można tylko  w jednym  okręgu  wyborczym  i  tylko   z
    jednego zgłoszenia.
    
                                    § 21
    
    1. Zgłoszenie  kandydatów na radnych  powinno być podpisane przez co
    najmniej 15 wyborców stale zamieszkałych w danym  okręgu  wyborczym.
    Do zgłoszenia  dołącza  się  wykaz  podpisów wyborców  popierających
    zgłoszenie.
    2. Wyborca popierający  zgłoszenie  obok  podpisu  podaje  czytelnie
    swoje   imię,  nazwisko  i  adres  zamieszkania  oraz  numer  dowodu
    osobistego.
    3. Uprawnionym do  składania  oświadczeń  w  sprawie  zgłoszenia,  o
    którym mowa  w  ust. 1,  jest  jeden z wyborców  wskazany w pisemnym
    oświadczeniu kandydata (kandydatów)  spośród tych,  którzy podpisali
    zgłoszenie.
    
                                    § 22
    
    1. Właściwa  osiedlowa komisja wyborcza  niezwłocznie rejestruje  we
    wskazanym okręgu wyborczym kandydatury na radnych, zgłoszone zgodnie
    z przepisami niniejszej ordynacji, sporządzając protokół rejestracji
    i zawiadamia o tym zgłaszających.
    2. Jeżeli zgłoszenie wykazuje wady, które  nie  dadzą się  usunąć  w
    terminie  ustalonym  dla  dokonywania  zgłoszeń,  komisja  stwierdza
    nieważność   zgłoszenia,   zawiadamiając    o    tym    niezwłocznie
    zgłaszających.
    3. Jeżeli  zgłoszenie wykazuje inne wady, komisja wzywa niezwłocznie
    zgłaszających do ich usunięcia w ciągu 3 dni. Jeżeli  wskazane  wady
    nie  zostaną  w  terminie  usunięte,  komisja  stwierdza  nieważność
    zgłoszenia.
    4. Uchwałę  stwierdzającą  nieważność  zgłoszenia  zgłaszający  mogą
    zaskarżyć,  w  ciągu  2  dni  od daty  jej otrzymania,  do Miejskiej
    Komisji Wyborczej. Decyzja podjęta w wyniku rozpatrzenia skargi jest
    ostateczna.
    
                                    § 23
    
    1. Jeżeli w terminie  ustalonym  dla  dokonywania  zgłoszeń,  liczba
    zgłoszonych  kandydatów w danym okręgu wyborczym nie jest większa od
    liczby radnych wybieranych w tym okręgu,  osiedlowa komisja wyborcza
    wzywa,   poprzez   rozplakatowanie   obwieszczeń,   do   dodatkowego
    zgłoszenia kandydatów. 
    W takim wypadku  termin zgłoszenia kandydatów  ulega przedłużeniu  o
    5 dni.
    2. Jeżeli w wyniku postępowania, o którym mowa w ust. 1, nie zostaną
    zarejestrowane  w  danym  okręgu  wyborczym dodatkowe kandydatury, a
    liczba kandydatów  będzie  mniejsza  niż  liczba  mandatów  w  danym
    okręgu, wyborów  w  tym  okręgu  nie  przeprowadza się. O fakcie tym
    właściwa komisja wyborcza  zawiadamia  niezwłocznie  Miejską Komisję
    Wyborczą.
    
    3. Jeżeli wskutek  okoliczności  wymienionych  w  ust. 2  skład rady
    ukształtowany zostałby  poniżej  połowy  ustawowej  liczby  radnych,
    wyborów  do  rady   osiedla  nie  przeprowadza  się.  O  przyczynach
    nieprzeprowadzenia wyborów  Miejska  Komisja  Wyborcza  niezwłocznie
    powiadamia wyborców w drodze obwieszczenia.
    4. Wybory  ponowne  do  rady osiedla  mogą być zarządzone przez Radę
    Miejską  Wrocławia  z inicjatywy podmiotów  i  w trybie określonym w
    § 64, § 54 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
    
                                    § 24
    
    1. Po  zarejestrowaniu kandydatur, osiedlowa komisja wyborcza ustala
    w porządku  alfabetycznym  rejestr  kandydatów  dla  każdego  okręgu
    wyborczego.
    2. Po  otrzymaniu z osiedlowej komisji wyborczej rejestru kandydatów
    Miejska   Komisja   Wyborcza    zleca    wydrukowanie    obwieszczeń
    zawierających dane o kandydatach wraz z ewentualnymi oznaczeniami, o
    których mowa w § 20 ust. 5.
    3. Obwieszczenie, o  którym  mowa  w ust. 2, powinno być rozesłane w
    dostatecznej ilości  do obwodowych komisji wyborczych  z  poleceniem
    rozplakatowania w danym okręgu wyborczym najpóźniej w 15. dniu przed
    dniem wyborów.
    4. Obwieszczenia są wywieszane w miejscach do tego przeznaczonych, w
    budynkach Urzędu Miasta oraz w siedzibach komisji wyborczych.
    
                                    § 25
    
    1. Właściwa osiedlowa komisja wyborcza  skreśla z rejestru  nazwisko
    kandydata na radnego,  który zmarł,  utracił prawo wybieralności lub
    wycofał zgodę na kandydowanie.
    2. O  skreśleniu  nazwiska  kandydata  komisja  zawiadamia  wyborców
    poprzez informację w lokalu wyborczym.
    
                                    § 26
    
    1. Kandydat  na  radnego   może  wyznaczyć   swojego  męża  zaufania
    uprawnionego do reprezentowania go wobec komisji wyborczych.
    2. Mąż zaufania  reprezentuje interesy kandydata  w szczególności  w
    czasie głosowania, przy obliczaniu głosów  i  przy ustalaniu wyników
    wyborów przez obwodową i osiedlową komisję wyborczą.
    3. Przewodniczący   osiedlowej   komisji   wyborczej  wydaje  mężowi
    zaufania  zaświadczenie  uprawniające  go  do  obecności  w   lokalu
    obwodowej   komisji   wyborczej   w  czasie  wykonywania  przez  nią
    czynności.
                                 Rozdział 7
                             Karty do głosowania
                                    § 27
    
    1. Na karcie do głosowania umieszcza się  w  porządku  alfabetycznym
    nazwiska  i  imiona  kandydatów na radnych  zarejestrowanych w danym
    okręgu wyborczym  wraz  z  ewentualnymi  oznaczeniami  kandydatów  w
    sposób określony  w § 20  ust. 5.
    
    2. Na karcie do głosowania  jest zamieszczana  zwięzła informacja  o
    sposobie głosowania.
    
                                    § 28
    
    1. Wydrukowanie kart do głosowania zarządza Miejska Komisja Wyborcza
    na  podstawie  informacji  przekazanych  przez  właściwe   osiedlowe
    komisje wyborcze.
    2. Karta do głosowania może być zadrukowana tylko po jednej stronie.
    Kartę  do  głosowania  opatruje się pieczęcią  właściwej  osiedlowej
    komisji wyborczej.
    
                                Rozdział 8
 
                                 Głosowanie
 
                                    § 29
    
    1. Głosowanie odbywa się  w lokalu  obwodowej komisji wyborczej  bez
    przerwy, między godziną 8.00 a 20.00.
    2. Przed rozpoczęciem głosowania  obwodowa komisja wyborcza sprawdza
    czy urna jest pusta,  czy na miejscu  znajduje się  potrzebna  ilość
    kart  do  głosowania,  oraz  czy  w lokalu wyborczym  znajdują się w
    dostatecznej ilości pomieszczenia  zapewniające  tajność głosowania,
    po czym komisja zamyka i pieczętuje urnę wyborczą pieczęcią komisji.
    Od chwili zapieczętowania aż do zakończenia głosowania urny otwierać
    nie wolno.
    
                                    § 30
    
    1. Od chwili  rozpoczęcia  głosowania  do chwili  jego zakończenia w
    lokalu  wyborczym  powinni  być  obecni:  przewodniczący   obwodowej
    komisji wyborczej lub jego zastępca  oraz co najmniej dwóch członków
    komisji.
    2. Od chwili rozpoczęcia prac komisji do  chwili  ustalenia  wyników
    głosowania w lokalu mogą być obecni mężowie zaufania.
    
                                    § 31
    
    1. Przed  przystąpieniem  do  głosowania  wyborca  okazuje obwodowej
    komisji wyborczej  dowód osobisty  lub  inny  dokument stwierdzający
    tożsamość wyborcy.
    2. Na jego podstawie  członek komisji  sprawdza  czy  wyborca  stale
    zamieszkuje  na terenie obwodu głosowania,  a następnie wpisuje dane
    wyborcy  (nazwisko  i  imię,  imię  ojca,  datę   urodzenia,   adres
    zamieszkania)  do  sporządzonej  w  tym  celu  listy  wyborców.    W
    przypadku  gdy obwód głosowania utworzony  jest  dla  kilku  okręgów
    wyborczych, listy wyborców sporządza się odrębnie dla każdego okręgu
    wyborczego.
    3. W wypadku wątpliwości  związanych  z ustaleniem  prawa wyborczego
    członek Komisji sporządzający listę wyborców  winien  sprawdzić  czy
    wyborca  ujęty  jest  w rejestrze  wyborców  prowadzonym przez Urząd
    Miasta.   Niezbędne  warunki  dla   realizacji   tego   zadania,   w
    szczególności  dyżury  w  organie  prowadzącym  rejestr  i  łączność
    telefoniczną między tym organem a Komisją, zapewnia Zarząd Miasta. 
    
    4. Wyborca   nieposiadający  dokumentu  uznanego  przez  Komisje  za
    wystarczający do stwierdzenia jego tożsamości może  powołać  się  na
    świadectwo dwóch  wiarygodnych  osób  znanych  komisji.  Komisja, po
    wykonaniu czynności określonych w ust.  3,  może  podjąć  decyzję  o
    wpisaniu wyborcy  do  listy wyborców.  Decyzja Komisji w tej sprawie
    jest ostateczna. 
    
                                    § 32
    
    1. Po wpisaniu  do listy   wyborca  otrzymuje  od  komisji  kartę do
    głosowania,  potwierdzając jej otrzymanie własnym podpisem w rubryce
    listy wyborców na to przeznaczonej.
    2. Obwodowa komisja wyborcza  wydaje  karty do głosowania  opatrzone
    dodatkowo jej własną pieczęcią.
    
                                    § 33
    
    1. Po  otrzymaniu  karty do głosowania  wyborca udaje się do miejsca
    zapewniającego  tajność  głosowania,   znajdującego  się   w  lokalu
    wyborczym. 
    2. Na karcie do głosowania wyborca głosuje na określonych kandydatów
    stawiając  znak "X"  w  kratce z lewej strony  obok nazwisk najwyżej
    tylu kandydatów,  ilu  radnych   jest  wybieranych  w  danym  okręgu
    wyborczym.
    3. Następnie wyborca podchodzi do urny i w obecności Komisji  wrzuca
    do urny kartę do głosowania.
    
                                    § 34
    
    O  godzinie  20.00   przewodniczący    zarządza   zamknięcie  lokalu
    wyborczego.  Od  tej  chwili   mogą  głosować tylko wyborcy,  którzy
    przybyli do lokalu przed godziną 20.00.
    
                                 Rozdział 9
                        Ustalanie wyników głosowania
                                    § 35
    
    Niezwłocznie  po  zakończeniu  głosowania  obwodowa komisja wyborcza
    ustala wyniki głosowania w obwodzie.
    
                                    § 36
    
    1. Komisja ustala  na podstawie listy wyborców  liczbę osób,  którym
    wydano karty do głosowania.
    2. Przewodniczący w obecności komisji otwiera urnę wyborczą, po czym
    komisja liczy znajdujące się w niej karty do głosowania.
    3. Kart do głosowania  przedartych  całkowicie  na dwie  lub  więcej
    części nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu wyników głosowania.
    4. Po ustaleniu liczby oddanych kart do głosowania  obwodowa komisja
    wyborcza przystępuje do obliczania głosów oddanych na poszczególnych
    kandydatów.
    
                                    § 37
    
    1. Głos  uważa  się  za  nieważny,  jeżeli  na  karcie do głosowania
    postawiono znak "X" w kratce  z lewej  strony  obok  nazwisk  więcej
    kandydatów  niż  liczba radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym
    albo nie postawiono znaku "X" w kratce z lewej strony  obok  żadnego
    kandydata.
    2. Nieważne są  karty do głosowania inne niż  urzędowo ustalone  lub
    nieopatrzone pieczęcią obwodowej komisji wyborczej.
    3. Dopisanie  na  karcie  do  głosowania  dodatkowych  nazwisk  albo
    poczynienie innych dopisków nie wpływa na ważność głosu.
    
                                    § 38
    
    1. Po  ustaleniu  liczby  głosów  ważnych, obwodowa komisja wyborcza
    przystępuje  do  obliczania  głosów   oddanych   na   poszczególnych
    kandydatów. 
    2. W przypadku  gdy obwód głosowania obejmuje więcej niż jeden okręg
    wyborczy, ustalenie liczby oddanych głosów, jak też głosów  oddanych
    na  poszczególnych  kandydatów,  następuje  oddzielnie  dla  każdego
    okręgu wyborczego.
    
                                    § 39
    
    1. Obwodowa  komisja  wyborcza  sporządza  w   dwóch   egzemplarzach
    protokół głosowania.
    2. W protokole wymienia się liczby:
    1) osób wpisanych do listy wyborców,
    2) oddanych głosów,
    3) głosów nieważnych,
    4) głosów ważnych,
    5) głosów oddanych na poszczególnych kandydatów.
    
    3. Protokół podpisują  wszystkie osoby  wchodzące  w skład obwodowej
    komisji wyborczej, obecne przy jego sporządzaniu.  Protokół opatruje
    się pieczęcią komisji.
    4. Mężom   zaufania   przysługuje   prawo  wniesienia  do  protokołu
    głosowania uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów.
    5. Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu  obwodowa komisja wyborcza
    podaje wyniki głosowania do publicznej wiadomości.
    
                                    § 40
    
    1. Przewodniczący  obwodowej komisji wyborczej przesyła niezwłocznie
    w zapieczętowanej kopercie jeden egzemplarz protokołu głosowania  do
    osiedlowej komisji wyborczej.
    2. Tryb  przekazywania  i  przyjmowania protokołów, o których mowa w
    ust. 1, ustala Miejska Komisja Wyborcza.
    
                                    § 41
    
    Po dokonaniu czynności  wymienionych  w § 45  ust. 1  przewodniczący
    obwodowej komisji wyborczej  przesyła niezwłocznie  Zarządowi Miasta
    karty do głosowania, listę wyborców  i  drugi  egzemplarz  protokołu
    głosowania.
    
                                Rozdział 10 
    
                          Ustalenie wyników wyborów
    
                                    § 42
    
    1. Na   podstawie   protokołów  otrzymanych  od  obwodowych  komisji
    wyborczych  osiedlowe  komisje  wyborcze  ustalają  wyniki   wyborów
    odrębnie dla każdego okręgu wyborczego.
    2. Przy ustalaniu wyników wyborów mogą być obecni mężowie zaufania.
    
                                    § 43
    
    1. Za  wybranych  w  danym  okręgu   uważa  się  kandydatów,  którzy
    otrzymali największą liczbę ważnie oddanych głosów. Liczba wybranych
    nie może być większa od liczby radnych wybieranych w tym okręgu.
    2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów  otrzymało równą liczbę głosów
    uprawniającą  do przyznania im mandatu,  o pierwszeństwie rozstrzyga
    losowanie przeprowadzone przez przewodniczącego  osiedlowej  komisji
    wyborczej w  obecności  członków  komisji i mężów zaufania. Przebieg
    losowania  uwzględnia się  w  protokole  wyników   wyborów.   Zasady
    losowania ustala Miejska Komisja Wyborcza.
    
                                    § 44
    
    1. Po ustaleniu wyników wyborów osiedlowa komisja wyborcza sporządza
    w dwóch egzemplarzach protokół wyników wyborów zawierający, odrębnie
    dla każdego okręgu wyborczego, liczby:
    1) osób wpisanych do listy wyborców,
    2) oddanych głosów,
    3) głosów nieważnych,
    4) głosów ważnych,
    5) głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów oraz nazwiska
    i imiona wybranych radnych.
    
    2. Protokół podpisują  wszystkie osoby  wchodzące w skład osiedlowej
    komisji wyborczej, obecne przy jego sporządzaniu.
    3. Mężom zaufania przysługuje prawo wglądu  do  protokołów  oraz  do
    wniesienia do protokołu uwag z wymienieniem konkretnych zarzutów.
    
                                    § 45
    
    1. Protokół,  o którym  mowa  w § 44, wraz  z protokołami obwodowych
    komisji  wyborczych,  przewodniczący  osiedlowej  komisji  wyborczej
    przesyła niezwłocznie Miejskiej Komisji Wyborczej.
    2. Drugi  egzemplarz  protokołu  wyników  wyborów  osiedlowa komisja
    wyborcza przesyła do Zarządu Miasta.
    
                                    § 46
    
    Niezwłocznie  po sporządzeniu protokołu  wyników wyborów   osiedlowa
    komisja  wyborcza   podaje  do  publicznej wiadomości,  odrębnie dla
    każdego okręgu wyborczego, liczby: 
    
    1) osób wpisanych do listy wyborców,
    2) oddanych głosów,
    3) głosów ważnie oddanych na poszczególnych kandydatów oraz nazwiska
    i imiona wybranych radnych.
    
                                    § 47
    
    Na podstawie protokołu wyników wyborów  osiedlowa  komisja  wyborcza
    wydaje radnym zaświadczenia o wyborze.
    
                                 Rozdział 11
    
                         Ogłoszenie wyników wyborów
    
                                    § 48
    
    1. Po  otrzymaniu  od  osiedlowych  komisji  wyborczych protokołów z
    wyborów,  Miejska  Komisja  Wyborcza  ogłasza  w   Biuletynie   Rady
    Miejskiej  Wrocławia  wyniki  głosowania  i  wyniki  wyborów  do rad
    osiedlowych we Wrocławiu.
    2. Ogłoszenie,  o którym mowa w  ust. 1, powinno  zawierać  zbiorcze
    informacje  o  wynikach głosowania  na  obszarze miasta,  obejmujące
    liczby:
    
    1) osób wpisanych do list wyborców,
    2) oddanych głosów,
    3) głosów nieważnych,
    4) głosów ważnych.
    
    Ogłoszenie  zawiera  również  informacje   podane   według   okręgów
    wyborczych  utworzonych  dla  wyboru  poszczególnych  rad obejmujące
    liczby:
    
    1) osób wpisanych do listy wyborców,
    2) oddanych głosów,
    3) głosów nieważnych,
    4) głosów ważnych,
    5) głosów  ważnie  oddanych   na   poszczególnych  kandydatów   oraz
    nazwiska   i   imiona   wybranych   radnych   z   określeniem    ich
    przynależności.
    
                                 Rozdział 12
    
                               Ważność wyborów
    
                                    § 49
    
    1. W ciągu 14 dni  od  dnia  wyborów  wyborca  może  wnieść  protest
    przeciwko   ważności  wyborów,  jeżeli  dopuszczono  się  naruszenia
    przepisów  niniejszej  ordynacji,  a  naruszenie  to  mogło  wywrzeć
    istotny wpływ na wynik wyborów.
    2. Protest  wnosi  się  na  piśmie  do  Miejskiej Komisji Wyborczej.
    Jeżeli protest nie zawiera wystarczającego udokumentowania zarzutów,
    Komisja wzywa osobę wnoszącą protest do uzupełnienia dokumentacji  w
    ciągu 7 dni od wniesienia protestu.
    3. Sprawy,  o  których  mowa  w  ust. 1,  Miejska  Komisja  Wyborcza
    rozpatruje  na  posiedzeniu,  z  udziałem  przedstawiciela   komisji
    osiedlowej i zainteresowanych.  
    
                                    § 50
    
    1. Miejska Komisja Wyborcza unieważnia wybory w odpowiednim okręgu w
    całości lub w części, jeżeli w wyborach w tym okręgu dopuszczono się
    naruszenia przepisów  niniejszej  ordynacji,  które wywarło wpływ na
    wynik głosowania lub ich ustalenie.
    2. Miejska Komisja Wyborcza określa, w jakim  zakresie  i  od jakiej
    czynności należy rozpocząć nowe postępowanie wyborcze.
    
                                    § 51
   
    1. W razie  unieważnienia wyborów,  Rada Miejska zarządza w ciągu 14
    dni od  daty  unieważnienia  ponowne  wybory  w  odpowiednim  okręgu
    wyborczym  przy uwzględnieniu treści uchwały,  o której mowa w § 50,
    ustalając jednocześnie kalendarz czynności wyborczych.
    2. Ponowne wybory  przeprowadza się  przy  odpowiednim  zastosowaniu
    przepisów niniejszej ordynacji.  Kalendarz wyborczy może przewidywać
    krótsze terminy.
    
                                 Rozdział 13
    
            Wygaśnięcie mandatu radnego, uzupełnienie składu rady
    
                                    § 52
    
    1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:
    
    1) śmierci,
    2) zrzeczenia się mandatu,
    3) utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów,
    4) prawomocnego wyroku sądu, orzeczonego za przestępstwo umyślne,
    5) zmian w  podziale  miasta  na  osiedla  powodujących  wygaśnięcie
    mandatów stosowne do § 55 ust. 1 pkt 1,
    6)  niebrania  udziału  w  pracach  rady bez usprawiedliwienia przez
    okres dłuższy niż 6 miesięcy.
    
    2. Zmiana miejsca  zamieszkania  w  trakcie  kadencji  nie  powoduje
    utraty prawa wybieralności, o ile nastąpiło to w granicach miasta.
    3. Wygaśnięcie   mandatów  radnych  następuje  również  w  przypadku
    rozwiązania rady.
    4. Wygaśnięcie mandatu radnego  w przypadkach  określonych  w ust. 1 
    pkt 1 - 4  stwierdza rada.
    
                                    § 53
    
    W  przypadku  wygaśnięcia   mandatu   radnego,   rada   stwierdzając
    wygaśnięcie  mandatu, podejmuje uchwałę o wstąpieniu na jego miejsce
    kandydata,  który  w  wyborach  uzyskał  kolejno  największą  liczbę
    głosów, a nie utracił prawa wybieralności.
    
                                    § 54
    
    1. W przypadkach  określonych  w  § 52  ust. 3  zarządza się  wybory
    przedterminowe do rady.
    2. Wyborów  przedterminowych   nie  przeprowadza  się  w  okresie  6
    miesięcy przed upływem kadencji rady.
    
                                    § 55
    
    1. Zmiany w podziale miasta na osiedla,  zachodzące  w toku kadencji
    rad, powodują następujące zmiany w ich składzie:
    
    1) jeżeli z jednego  osiedla  utworzonych  zostało  dwa  lub  więcej
    osiedli,  albo  gdy  w  części  osiedla  tworzy  się  nowe osiedle -
    dotychczasowa rada z mocy prawa zostaje  rozwiązana  i  przeprowadza
    się nowe wybory do rad osiedli objętych tymi zmianami,
    
    2) jeżeli  z  osiedla  zostaje  wyłączony  obszar  stanowiący  okręg
    wyborczy dla wyboru rady tego  osiedla  i  włączony  do  sąsiedniego
    osiedla,  radni wybrani  w  tym  okręgu  stają  się  radnymi osiedla
    powiększonego,
    3) jeżeli osiedle zostaje włączone do innego osiedla, radni  osiedla
    zniesionego stają się radnymi osiedla powiększonego, 
    4) jeżeli z dwóch lub więcej osiedli tworzy się nowe osiedle,  radni
    rad osiedli zniesionych stają się radnymi nowego osiedla.
    
    2. Nowe wybory radnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zarządza Rada
    Miejska, ustalając w miarę potrzeby  liczby  wybieranych  radnych  w
    nowo utworzonych  okręgach  wyborczych.  Przy  wprowadzaniu  zmian w
    składzie rad na podstawie ust. 1  mogą nastąpić odstępstwa od liczby
    radnych  ustalonej  dla  odpowiednich  rad  w  ustawie o samorządzie
    terytorialnym.
    
                                    § 56
    
    1. W  przypadku  obniżenia  się  liczebności  rady  poniżej   połowy
    ustawowego składu Rada Miejska rozwiązuje radę osiedla.
    2. Kompetencje rozwiązanej rady przejmuje Rada Miejska. Rada Miejska
    uchwali  przeprowadzenie wyborów  w  osiedlu,  w którym rada została
    rozwiązana na skutek okoliczności opisanych w ust. 1,  w  ciągu  pół
    roku od daty rozwiązania rady.
    
                                    § 57
    
    Kadencja   rady   i   radnych   wybranych  w  wyborach  ponownych  i
    przedterminowych upływa z dniem  upływu  kadencji  rad  wybranych  w
    wyborach  zarządzonych  na  podstawie § 6 ordynacji wyborczej do rad
    osiedli.
    
                                 Rozdział 14
    
                            Wybór zarządu osiedla
    
                                    § 58
    
    1. W osiedlach  do  4.000  mieszkańców  można  przeprowadzić  wybory
    wyłącznie  do zarządu osiedla.  W takim wypadku funkcje rady osiedla
    pełni ogólne zebranie mieszkańców osiedla.
    2. Zarząd   osiedla,   w    składzie:    przewodniczący,    zastępca
    przewodniczącego,  sekretarz,  skarbnik oraz 1-3 członków, wybierany
    jest przez ogólne zebranie mieszkańców zwołane przez Miejską Komisję
    Wyborczą w terminie do 30 dni od dnia wyboru do rady osiedla. Liczbę
    członków zarządu ustala ogólne zebranie w głosowaniu jawnym.
    3. Otwarcia  ogólnego zebrania  dokonuje  członek  Miejskiej Komisji
    Wyborczej.   Przewodniczącego zebrania   wybiera  się  w  głosowaniu
    jawnym, większością głosów spośród zgłoszonych kandydatów.
    
                                    § 59
    
    1. Wybory do zarządu  przeprowadza  Komisja  Wyborcza,  zwana  dalej
    Komisją, w składzie co najmniej 3 osób wybranych w głosowaniu jawnym
    spośród uczestników  zebrania.  Członkiem Komisji nie może być osoba
    kandydująca do Zarządu.
    2. Do zadań Komisji  należy:  przyjmowanie  zgłoszeń  do  zarządu  i
    sporządzenie list wyborczych, przeprowadzenie głosowania, obliczenie
    głosów i ogłoszenie wyników głosowania oraz sporządzenie protokołu z
    jego  przebiegu  i  przekazanie  go  wraz  z  kartami  do głosowania
    Miejskiej Komisji Wyborczej. Protokół z przebiegu wyborów do zarządu
    podpisują wszyscy członkowie Komisji  oraz  przewodniczący  ogólnego
    zebrania mieszkańców.
    
                                    § 60
    
    1. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
    2. Głosowanie  odbywa się  na  przygotowanych kartach do głosowania,
    opatrzonych pieczęcią Miejskiej Komisji Wyborczej.
    3. Na karcie do głosowania  umieszcza się  w  porządku alfabetycznym
    nazwiska i imiona kandydatów.
                                    § 61
    
    1. Po  otrzymaniu  karty do głosowania  wyborca stawia znak "X" obok
    nazwiska kandydata, na którego głosuje.
    2. Głos uważa się za ważny,  jeżeli na karcie do głosowania  wyborca
    wskaże  co najmniej jedną osobę, na którą głosuje, jednak nie więcej
    niż liczba miejsc do obsadzenia, ustalona zgodnie z § 58 ust. 2.
    3. Nieważne są  głosy oddane  na  kartach  do głosowania  innych niż
    określone, w   §   60   ust.    2,  a  także  oddane  na  kandydatów
    niezgłoszonych wcześniej do komisji wyborczej.
    
                                    § 62
    
    1. Wybory  odbywają  się  przy  nieograniczonej  liczbie  kandydatów
    zgłoszonych przez wyborców podczas zebrania.  Osoba  kandydująca  do
    zarządu powinna wyrazić na to zgodę.
    2. Za wybranych  uważa się  kandydatów,  którzy  uzyskali największą
    liczbę głosów.  W przypadku  równej ilości otrzymanych głosów  przez
    kandydatów,    którym   przypada   ostatni   mandat   w   zarządzie,
    przewodniczący zebrania zarządza kolejne tury głosowania.
    
                                    § 63
    
    1. Wybory w pierwszym terminie  uznaje się za ważne,  jeżeli  liczba
    wyborców  była  co najmniej pięciokrotnie wyższa  od liczby członków
    zarządu, ustalonej w § 58 ust. 2.
    2. Jeżeli w pierwszym terminie  nie dokonano wyboru zarządu z powodu
    braku  wymaganej  liczby  wyborców,  wybory  mogą się odbyć w drugim
    terminie w tym samym dniu.   Do ważności wyborów  w  drugim terminie
    konieczny jest udział co najmniej 15 wyborców.
    
                                    § 64
    
    1. W osiedlu,  w  którym  brak  jest  rady osiedla,  Miejska Komisja
    Wyborcza może zarządzić wybory do rady na wniosek mieszkańców lub co
    najmniej 5 radnych Rady Miejskiej Wrocławia.
    2. Mieszkańcy osiedla, o którym mowa  w  ust.  1,  mogą  wystąpić  z
    wnioskiem  o  zarządzenie  wyborów  po zgromadzeniu 50 podpisów osób
    uprawnionych  do  głosowania,  jeżeli   osiedle   liczy   do   4.000
    mieszkańców  i  100  podpisów  w  osiedlach  liczących  ponad  4.000
    mieszkańców.   Wyborca  podpisujący  wniosek,  obok  podpisu  podaje
    czytelnie  swoje  imię  i  nazwisko,  adres  zamieszkania oraz numer
    dowodu osobistego.
    3. Przed złożeniem wniosku o zarządzenie wyborów  radni,  o  których
    mowa  w   ust. 1,  zobowiązani   są   do  przeprowadzenia  wstępnych
    konsultacji z mieszkańcami osiedla w sprawie powołania rady.
    4. W wypadku istnienia  w  osiedlu  zarządu  osiedla,  dotychczasowy
    zarząd  pełni  swe funkcje  do  czasu  wyboru  nowego zarządu  przez
    wybraną radę osiedla.
    
                                 Rozdział 15
    
                              Przepisy końcowe 
    
                                    § 65
    
    Koszty związane z wyborami  pokrywane są z budżetu miasta, z tym, że
    nie dotyczy  to  kosztów  związanych  ze  zgłaszaniem  kandydatów  i
    prowadzoną przez nich kampanią wyborczą.
    
                                    § 66
    
    W  sprawach  nieuregulowanych  niniejszą  ordynacją  wyborczą   mają
    zastosowanie odpowiednie  przepisy  ustawy z dnia 8 marca 1990 roku.
    Ordynacja wyborcza do rad gmin (Dz. U. Nr 16, poz. 96 z późniejszymi
    zmianami).
    
                                    § 67
    
    Traci moc  uchwała nr XVIII/101/91  Rady Miejskiej Wrocławia  z dnia
    6 lutego  1991  roku  -  Ordynacja  Wyborcza  do  rad  osiedli  -  z
    późniejszymi zmianami.  
    
                                    § 68
    
    Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.